December 8, 2012

2 nights in Amsterdam

't Is ongeveer een dikke maand geleden dat ik met mijn lief het koude, maar ontzettend gezellige Amsterdam ben gaan bezoeken en vandaag heb ik eindelijk de tijd gevonden om er een (foto)verslagje van te maken. Fashionable outfits zal je niet spotten aangezien ik warme kleren was vergeten mee te nemen en dus genoodzaakt was de dikke truien van mijn lief te dragen (niet dat ik dat erg vond). Maar goed, watch and learn discover zou ik zo zeggen...

Floris en ik zijn op een zaterdagochtend met de auto naar Amsterdam gereden (Flo reed, ik was bijzitter). Twee jaar geleden hadden we geen van beiden al een rijbewijs, dus waren we sowieso verplicht met de trein te gaan. Maar toegegeven: met de auto is toch wel makkelijker. Oké, niet beter voor het milieu, maar kom. We zijn uiteraard niet tot in het centrum van Amsterdam gereden, maar hebben de auto geparkeerd aan Amsterdam ArenA (het stadion van de Amsterdamse voetbalploeg) aan de rand van de stad. Voor 3 dagen parking hebben we zo'n 16 euro betaald. Goedkoop dus. 't Was nog een lange wandeling van de metro naar ons hotel, maar zeker doenbaar voor jonge mensen.

Ons hotelletje kunnen we iedereen aanraden: Conscious Hotel (Vondelpark), gelegen aan de Overtoom. Ze noemen zichzelf een 'eco design hotel' maar wij noemden het liever 'een groen' hotel'. Dat mag je letterlijk en figuurlijk nemen; het hotel ligt vlak naast het Vondelpark én is heel erg milieubewust. Zachte bedden, een propere (en sober ingerichte) kamer, een nette badkamer, warm water en geen lawaaioverlast... meer heeft een hotel - naar onze mening (en budget) - niet nodig. De vrij lange wandeling naar het centrum namen we er graag bij.

Aha! Hotspot número uno: Café 't Molentje. Je moet weten dat Flo en ik heel moeilijk zijn in het beantwoorden van de vragen 'Waar gaan we iets drinken?' en 'Waar gaan we iets eten?'. Het mag niet te hip zijn, geen 'etalage', niet te duur, het moet gezellig zijn, maar er mag niet te veel volk zitten - je hoort het al: iets vinden dat aan onze eisen voldoet is vaak (understatement!) moeilijk. Gelukkig hebben we snel genoeg 't Molentje ontdekt (aan De 9 Straatjes), want hier hebben we elke dag van ons weekendje Amsterdam een korte stop gemaakt. Het café bestaat al sinds 1892(!), het is er klein maar gezellig, er worden (goede) platen gedraaid en er is zelfs een cafékat: Elmo (of Alma). In 't kort: een heel toffe plek!

De Overtoom (waar ons hotel lag) is lang geen leuke buurt geweest, maar je merkt dat het nu wel een beetje 'opkomt'. De Pizzabakkers, een nieuwe en gezellige (hoe raad je het) pizzeria vlak naast ons hotel, was ons uitverkoren restaurant op zaterdagavond. Deels omdat het er tof uitzag, deels omdat we totaal geen zin hadden en veel te moe waren om nog een wandeling naar het centrum te maken. 2 pizza's en 2 glazen rode wijn voor iets meer dan 20 euro - lekker en goedkoop!

These shoes are made for walking...
Vlak naast de Overtoom wonen veel rijke Amsterdammers. Althans, dat denk ik toch aan de huizen te zien.

Mijn lief en muziek... a never ending story. Waxwell Records voldeed heel goed aan Floris' beeld van de hemel... Ah, platenwinkels, toch veel leuker dan bijvoorbeeld de Fnac, niet?

Op zondag hebben we ook een bezoekje aan het Hash, Marihuana & Hemp Museum gebracht. Eerlijk? Het was wel interessant maar ik had er veel meer van verwacht... Niet de 9 euro entree waard. Het bevond zich ook in het toeristische centrum van Amsterdam, waar ik het helemaal niet zo leuk vertoeven vond. De Walletjes zijn overroepen, de winkels mainstream en cheap en over het volk dat er rondloopt zal ik maar niet beginnen (o.a. jonge gasten die niets anders doen dan in coffeeshops zitten en drinken). Nee, dan blijf je beter aan de kant van De Pijp, De 9 Straatjes en De Jordaan. Veel leuker!

50 Shades of Green ;-)

Tijdens ons wandelingetje naar De Pijp, zijn we ons gaan verwarmen in Bagels & Beans. Een latte, cappuccino en een blueberry muffin (voor weinig geld), hmm! Amsterdam heeft wel veel koffieketens: Bagels & Beans, Coffie @ Company, De Koffiesalon... om er enkele te noemen.

Zondagavond zijn we bij Thai Company gaan eten. Ik heb helaas geen foto's gemaakt, maar het Thaise eten was wel heel lekker (een tip van de ouders van mijn lief). Over Thai Company vind je de winkel Kitsch Kitchen, een kleurrijke winkel vol Mexicaanse spullen: van tafelkleedjes, tot pennenzakken, tot notitieboekjes, tot stoelen. Een bezoekje waard.

Maandag was het tijd om naar huis te gaan, maar eerst werd de winkelstraat nog eens afgelopen. Helaas, pech, domage... blijkbaar openen op maandag de winkels pas hun deuren om 11 of 12 uur. Al was dat natuurlijk wel goed voor onze portefeuille. Na een koffie en een croissant van Coffee @ Company (duur!) werd het tijd om te vertrekken. Bye bye Amsterdam! See you soon.

Ik heb, speciaal voor jullie, een kaart op Google met al de adresjes die we hebben bezocht gemaakt. Je kan hem hieronder vinden...

2 nights in Amsterdam weergeven op een grotere kaart

10 comments:

1. Leuke post, toffe tips en mooie foto's :).

ReplyDelete
  2. wat een leuke blogpost! Mijn vriend en ik gaan binnenkort verhuizen naar Amsterdam, omdat ik daar op Erasmus ga. Dank je voor de tips, we zullen ze zeker eens checken! We hebben ook al wat adresjes bijeengezocht, je kan ze zien op ons blog Aliceroxy .
    xo Charlotte

3. Jouw reisverlsagjes zijn altijd zo leuk! Ik moet ook dringend eens naar amsterdam gaan, een vriend van mij studeert er dit jaar dus ik moet daar eens gebruik van maken als ik terug ben!

ReplyDelete
  4. Zalige post! Ik wil zo graag eens naar een Bagel&Beans, een vriendin van me is er grote fan van en wist niet dat die parking zo cheap was! Bij een event daar betaal je 12 euro voor 1 avond :)
    X

5. oh lady your potential is endless! your photos are insane, love it!

6. Echt prachtige foto's! x

beautybeatsbrains.blogspot.com

7. Keileuk verslagje! En zo'n fijne foto's :) Zalig, de cafékat :)

ReplyDelete
  8. Interessant verslag Laura! Amsterdam is een leuke en alternatieve stad, ideaal voor jou dus. ;)

9. The tattooed-face paste-up is a Stinkfish - http://www.stink.tk/

See the one Kokkie has in her workshop upstair - http://www.peperuka.com/wp-content/photo/stinkfish-woman3.jpg