December 11, 2014

Beste (Belgische) wensen

Image and video hosting by TinyPic

Ben ik de enige die nogal gedegouteerd is door de komst van een nieuwe Primark in de Brusselse Nieuwstraat? Nu ben ik zelf geen heilig boontje en koop ik soms ook kledij in H&M, Zara, Mango, e.d. (die ook niet al te koosjer zijn), maar anderhalf uur aanschuiven om zo veel mogelijk te kopen voor zo weinig mogelijk geld? Nee. Sorry. Dat gaat er bij mij niet in. Nu we middenin de adventsperiode zitten (voor de atheïsten onder ons: dat is de 4 weken lange voorbereidingstijd op Kerstmis) is er geen beter moment om eens te reflecteren op onze gebruiken, gedragingen en het effect dat ons handelen heeft op andere mensen. 't Is misschien een beetje vergezocht, maar: door bij ketens als Primark te kopen help je onze economie naar de zak. (Voor verdere informatie hierover verwijs ik jullie graag door naar dit artikel.)

Je gal spuwen over dumpingketens maar dan wel een materialistisch kerstlijstje samenstellen; hoera voor hypocrisie. In my defense: bovenstaand koopwaar is veel te duur om effectief als kerstcadeau te krijgen. Alhoewel: de reistas van Eastpak met kwallen op zou ontzéttend handig zijn bij het heen- en- weer- pendelen tussen Brussel, Gent en De Panne. Sober edoch speciaal, met ruimte voor mijn laptop, toilettas en wat extra kleren. Met €65 is dit het goedkoopste kerstcadeau uit deze lijst. Met de 'Siberia'- sweater van OMSK zou je mij ook een heel gelukkige zhenshchina (da's fonetisch Russisch voor 'vrouw') maken. €85 (een koopje, want hij komt van €125). Oh, Annelies Timmermans... 2 jaar geleden heb ik al een lofrede aan jouw adres geschreven, maar ik ben nog steeds verliefd (op je handtassen, weliswaar). Mijn klein, zwart tasje van COS ben ik bijlange nog niet beu, al zeg ik geen nee tegen het verwelkomen van een nieuw kindje in mijn handtassenfamilie. Girls and bags, a neverending story? Voor €266 is dit zwart exemplaar met luipaardprint van mij! Lore Van Keer, hoe doe je 't altijd weer? Hoewel ik geen intenties heb tot trouwen, mag iemand mij zeker wel deze ring rond de vinger schuiven. Voor de duidelijkheid: dan geef ik eeuwige dankbaarheid in de plaats, geen eeuwige liefde. De prijs van dit kleinood heb ik niet gevonden... De laatsten zullen de eersten zijn: schone schoenen van Atelier Content, het kersverse merk van de Gentse Nele Content. Helaas pas in januari te koop (en de prijzen heb ik voorlopig ook niet teruggevonden), maar misschien al een cadeautip voor mijn verjaardag in augustus?

1 comment:

  1. Ik heb gelijkaardige schoenen van Steve Madden! Draag ze helaas niet zo vaak. Hakken zijn niet echt mijn ding :).

    En wat de Primark betreft, snap ik je helemaal. Nu is het zo dat één van mijn goede vrienden de shopmanager is van die nieuwe primark en we hebben al vaak discussies gehad over of dat nu wel allemaal zo koosjer is. Hij zweert bij hoog en laag van wel. Ik weet het niet. En ik ga er met hem ook niet over in discussie :). Zelf winkel ik er nooit, maar die trui met lichtjes (uit mijn lijstje) wil ik wel heel graag.

    ReplyDelete