February 10, 2011

Pasfoto's? Brr...

Wikipedia: "Een pasfoto is een kleinformaat afbeelding van het gezicht, genomen van de voorzijde. De pasfoto treft men aan op paspoorten, rijbewijzen, identiteitskaarten en andere persoonsgebonden documenten die worden gebruikt ter legitimatie en identificatie."

Hoe komt het toch dat bijna iedereen die ik ken ontevreden is met de foto op zijn/haar identiteitskaart, treinabonnement of studentenkaart? Een momentopname, genomen op een zeer ongepast moment ('s ochtends, onverwacht (bv. op school), in de luchthaven...), moet jou dan een aantal jaar 'vertegenwoordigen'. Maar een mens veranderd toch? En zeker een tiener! De foto op mijn identiteitskaart dateert al van het 3e middelbaar en hij blijft nog geldig tot de zomer van 2012(!) - ondertussen heb ik al een kaakoperatie achter de rug en herkennen mensen mij niet meer op mijn identiteitskaart, maar kom. De foto op mijn treinabonnement en mijn studentenkaart is genomen in het 4e middelbaar. Zolang ik blijf pendelen tussen mijn woonplaats en Brussel, verandert de foto op mijn treinabonnement niét. Vreemd, toch? Omdat ik nog voor de zomer mijn rijbewijs wil halen, heb ik vorige week besloten om nieuwe pasfoto's te gaan laten maken. De foto onderaan rechts is het resultaat. Omdat een rijbewijs voor heel je leven is (en de foto die er op staat dus ook!) had ik wel wat moeite gedaan om er goed uit te zien (normaalgezien doe ik alleen maar mascara en oogschaduw op, en geen foundation en blush - toch niet voor een gewone weekdag). Maar hoewel mijn meest recente pasfoto nog meevalt, zal ik nooit een fan worden van deze 35mm x 45mm- foto's.

No comments:

Post a Comment